جمعه / ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۷:۱۵
کد خبر: 14046
گزارشگر: 213
۱۴۹۹۳
۳۲
۳
۲۴
در نامه ای به آسیانیوز

انتشار گلایه های تکان دهنده یک نانوا خطاب به مسئولان/ «نان» بحرانی شد!

انتشار گلایه های تکان دهنده یک نانوا خطاب به مسئولان/ «نان» بحرانی شد!
در پی زمزمه های مبنی بر فروش هوشمند نان و گران شدن آن، نامه ای از سوی یک نانوا که دربرگیرنده گلایه مندی های تلخ و نارضایتی شدید از وضعیت نان و خطاب به مسئولان است، به دست «آسیانیوز» رسیده است.

به گزارش آسیانیوز، در پی زمزمه هایی مبنی بر فروش هوشمند نان و گران شدن آرد، نامه ای از سوی یک نانوا که دربرگیرنده انواع دغدغه های اقتصادی و معیشتی به دنبال تورم فزاینده است؛ همراه با اثرگذاری تورم بر افزایش قیمت و ساز و کار فروش نان، به دست «آسیانیوز» رسیده است.

گلایه های تلخ این نانوا از وضعیت فعلی فروش نان و بلاتکلیفی در خصوص نرخ واقعی نان را که خطاب به مسئولان و رئیس جمهور است، در ادامه بخوانید: 

«بسمه تعالی

خدمت مسئولان دلسوز آرد و نان کشور

موضوع: خطرجبران ناپذیر از بین رفتن گندم و آرد؛ این سرمایه استراتژیک و امنیتی کشور

با سلام

واقعیت این هست که با سیستم هوشمندفعلی فروش نان، عملا جلوی من نانوا دوتا راه قرار داده اید ،راه اول که توٱم با درامد حلال و وجدان راحت و جلب رضایت مردم، این است که هرکیسه آرد را که کمتر از 50 هزار تومان از دولت میخرم، با وجود افزایش هزینه های خمیرمایه،کارگرو حق بیمه و اجاره وقبوض اب و گاز و..و همزمان تحمل فشارهای بازرسی های بی مورد مکرر و سروکله با مشتری و عدم تعطیلی و فرصت استراحت و مسافرت،پخت کنم و بفروشم به مردم.

که در حالت اول حتی با 30 درصد سودی که دولت محترم هم به من میدهد باز با نرخ تحمیلی فعلی نان، کل مبلغ فروش هر کیسه آرد بعدازحذف مبلغ آرد، کمتراز ۲۰۰هزار باقی میمونه،که باید از آن هزینه کارگر، بیمه،ا جاره، قبوض و...هم کم بشه!

و اما راه دوم،، اگر الان در هر شهری تشریف دارید، با یک جستجو در دیوار، قیمت نان خشک را بررسی فرمایید؛ هر کیلو ضایعات نان بین 9 تا 11 هزار تومان مشتری دارد..برای مصرف دام،یعنی اگر نعوذبالله یک کیسه چهل کیلویی آرد را پخت کنم و بفروشم ضایعات ،دوبرابرپخت آن سود می کنم، یا اصلا وقتی می بینم اگر زبانم لال همین آردرا آزاد بفروشم، 400 هزار می خرند..

سؤال حقیر ازشما مسئول محترم این هست که باا ین سیستمی که در مقابل من قرارداده اید اگر شما نانوابودید ایمان به پاسخگویی در قیامت و وجدان ، مگر تا کی می توانست جلو تخلف شما را بگیرد، من نانوا حضرت یوسف علیه السلام نیستم که با این سیستم غلط تا ابد بتوانم نفس اماره ام را شکست بدم و به سمت روش دوم نروم!

می فرمایند با کارتخوان هوشمند می دانیم هرکس چقدرپخته، قطعا نمی شه، راههای فراوان دورزدن داره، چون دوستان منو می شناسند و می دونند این اشتباهات رو به لطف خدا نمی کنم..

یکی از آنها را برای نمونه عرض می کنم، مغازه حقیر چسبیده به مدرسه هست، هیچ خودپردازی پول نقدنمی ده، هر روز بیشتر مشتری ها درخواست که نه، التماس می کنند که دو،سه تا کارت بانکی داریم سی چهل تومان پول نقدبده، می دیم تا کسی یا بچه،مغازه دارها پول نقدنمی دهند که مالیات داره، حقیربعضا مجبور می شوم قرض بدم، اما از کارتخوان هوشمند نمی کشم، با ادامه این سیستم دوحالت رخ می دهد: اونی که مجبور بشه حالت دوم رو انتخاب کنه متاسفانه خوش به حال اوست..

مثال می زنم فرض کنید نیم کیسه آخر پختتان مثلا باران اومد..مشتریتان قطع شد..نانها رو گذاشته اید رومیز و خسته منتظرید مشتری بیادبفروشید.. سودکم پول حلال ببرید، تازه بازرس میادکه این نونها رو چرا نگه داشته ای، یا مشتری میاد که چرا نانها داغ نیست،،وسوسه نمی شیدکه فوری مغازه رو ببندم نونها رو بفروشم ضایعات...

باا ین نرخ دو برابر سود می کنم اعصابم هم راحته،کارتخوان هوشمند هم که خدا لعنت کندشیطان ملعون را، متاسفانه راههای دورزدنش یکی دو تا نیست..

خلاصه بعنوان یک اصل اقتصادی هرچیز که در آن اختلاف قیمت ایجاد کنیم به طور سیستماتیک راه تخلف را گشوده ایم.. فرقی هم نمی کند؛ دلار باشد، گازوئیل باشد؛ سوخت نیروگاه یا آرد و نان باشد.

به عنوان یک نانوا فقط و فقط خواهش دارم قیمت نان و سود نانوا را جوری افزایش بدهید که درعمل هرکس بتواندنان زیادتری بفروشد؛ سودکند؛ نه مثل سیستم الان که دقیقا برعکس هست!

من نانوا اگر ببینم سود پخت نان برعکس الان بیشتر از قاچاق آرد و ضایعات نان شد، دیگر بازرس نیاز نیست.

در آن سیستم سالم سعی خواهم کرد به کیفیت نان برسم، تعطیل نکنم، مشتری مداری کنم، ساعات بیشتری مغازه باشم و رقابت کنم تا نان بیشتر بفروشم..

مردم هم قطعا نان باکیفیت و سالم ترخواهند خورد و هر زمان امکان دسترسی به نان خواهندداشت، فقط با کمی افزایش هزینه بابت نان، مگر همین مردم هزینه دارو درمان و گوشت و تاکسی و...را به قیمت سال قبل استفاده می کنند؟

دولت محترم هم هزینه کمتری را بخاطر کاهش ضایعات نان متحمل خواهدشد و البته صرفه جویی در یارانه آرد؛
بنابراین هر سه سود خواهندکرد...

از رئیس جمهور محترم و هر مسئول دلسوز به کشور عاجرانه خواهش می کنم فرموده بودید نان تا پایان سال گران نمی شود؛ الان که سال تمام شد، نرخ نان را واقعی کنید! دعای نانوایان همراه شماست.

همچنین فروردین سال جاری(1402) یک نانوای دیگر کشورمان در نامه ای به «آسیانیوز»، گلایه های تلخی را درباره وضعیت فروش نان و کیفیت آرد مطرح کرده و نوشته است:

واقعیت این هست که با سیستم هوشمندفعلی فروش نان، عملا جلوی من نانوا دوتا راه قرار داده اید ،راه اول که توٱم با درامد حلال و وجدان راحت و جلب رضایت مردم، این است که هرکیسه آرد را که کمتر از 50 هزار تومان از دولت میخرم، با وجود افزایش هزینه های خمیرمایه،کارگرو حق بیمه و اجاره وقبوض اب و گاز و..و همزمان تحمل فشارهای بازرسی های بی مورد مکرر و سروکله با مشتری و عدم تعطیلی و فرصت استراحت و مسافرت،پخت کنم و بفروشم به مردم.

که در حالت اول حتی با 30 درصد سودی که دولت محترم هم به من میدهد باز با نرخ تحمیلی فعلی نان، کل مبلغ فروش هر کیسه آرد بعدازحذف مبلغ آرد، کمتراز ۲۰۰هزار باقی میمونه،که باید از آن هزینه کارگر، بیمه،ا جاره، قبوض و...هم کم بشه!

و اما راه دوم،، اگر الان در هر شهری تشریف دارید، با یک جستجو در دیوار، قیمت نان خشک را بررسی فرمایید؛ هر کیلو ضایعات نان بین 9 تا 11 هزار تومان مشتری دارد..برای مصرف دام،یعنی اگر نعوذبالله یک کیسه چهل کیلویی آرد را پخت کنم و بفروشم ضایعات ،دوبرابرپخت آن سود می کنم، یا اصلا وقتی می بینم اگر زبانم لال همین آردرا آزاد بفروشم، 400 هزار می خرند..

سؤال حقیر ازشما مسئول محترم این هست که باا ین سیستمی که در مقابل من قرارداده اید اگر شما نانوابودید ایمان به پاسخگویی در قیامت و وجدان ، مگر تا کی می توانست جلو تخلف شما را بگیرد، من نانوا حضرت یوسف علیه السلام نیستم که با این سیستم غلط تا ابد بتوانم نفس اماره ام را شکست بدم و به سمت روش دوم نروم!

می فرمایند با کارتخوان هوشمند می دانیم هرکس چقدرپخته، قطعا نمی شه، راههای فراوان دورزدن داره، چون دوستان منو می شناسند و می دونند این اشتباهات رو به لطف خدا نمی کنم..

یکی از آنها را برای نمونه عرض می کنم، مغازه حقیر چسبیده به مدرسه هست، هیچ خودپردازی پول نقدنمی ده، هر روز بیشتر مشتری ها درخواست که نه، التماس می کنند که دو،سه تا کارت بانکی داریم سی چهل تومان پول نقدبده، می دیم تا کسی یا بچه،مغازه دارها پول نقدنمی دهند که مالیات داره، حقیربعضا مجبور می شوم قرض بدم، اما از کارتخوان هوشمند نمی کشم، با ادامه این سیستم دوحالت رخ می دهد: اونی که مجبور بشه حالت دوم رو انتخاب کنه متاسفانه خوش به حال اوست..

مثال می زنم فرض کنید نیم کیسه آخر پختتان مثلا باران اومد..مشتریتان قطع شد..نانها رو گذاشته اید رومیز و خسته منتظرید مشتری بیادبفروشید.. سودکم پول حلال ببرید، تازه بازرس میادکه این نونها رو چرا نگه داشته ای، یا مشتری میاد که چرا نانها داغ نیست،،وسوسه نمی شیدکه فوری مغازه رو ببندم نونها رو بفروشم ضایعات...

باا ین نرخ دو برابر سود می کنم اعصابم هم راحته،کارتخوان هوشمند هم که خدا لعنت کندشیطان ملعون را، متاسفانه راههای دورزدنش یکی دو تا نیست..

خلاصه بعنوان یک اصل اقتصادی هرچیز که در آن اختلاف قیمت ایجاد کنیم به طور سیستماتیک راه تخلف را گشوده ایم.. فرقی هم نمی کند؛ دلار باشد، گازوئیل باشد؛ سوخت نیروگاه یا آرد و نان باشد.

به عنوان یک نانوا فقط و فقط خواهش دارم قیمت نان و سود نانوا را جوری افزایش بدهید که درعمل هرکس بتواندنان زیادتری بفروشد؛ سودکند؛ نه مثل سیستم الان که دقیقا برعکس هست!

من نانوا اگر ببینم سود پخت نان برعکس الان بیشتر از قاچاق آرد و ضایعات نان شد، دیگر بازرس نیاز نیست.

در آن سیستم سالم سعی خواهم کرد به کیفیت نان برسم، تعطیل نکنم، مشتری مداری کنم، ساعات بیشتری مغازه باشم و رقابت کنم تا نان بیشتر بفروشم..

مردم هم قطعا نان باکیفیت و سالم ترخواهند خورد و هر زمان امکان دسترسی به نان خواهندداشت، فقط با کمی افزایش هزینه بابت نان، مگر همین مردم هزینه دارو درمان و گوشت و تاکسی و...را به قیمت سال قبل استفاده می کنند؟

دولت محترم هم هزینه کمتری را بخاطر کاهش ضایعات نان متحمل خواهدشد و البته صرفه جویی در یارانه آرد؛
بنابراین هر سه سود خواهندکرد...

از رئیس جمهور محترم و هر مسئول دلسوز به کشور عاجرانه خواهش می کنم فرموده بودید نان تا پایان سال گران نمی شود؛ الان که سال تمام شد، نرخ نان را واقعی کنید! دعای نانوایان همراه شماست./

پروانه توکلی
https://www.asianewsiran.com/u/9ud
اخبار مرتبط
یزد - جلسه کارگروه آرد و نان و تنظیم بازار در شهرستان تفت باحضور هاتفی رئیس اداره و شعبه اول تعزیرات حکومتی ، معاون اقتصادی فرماندار شهرستان و تعدادی از اعضای این کارگروه در فرمانداری این شهرستان تشکیل شد
تعداد زیادی از نانوایان سراسر پایتخت با حضور در اتحادیه نانوایان تهران نسبت به کاهش سهمیه آرد و بالا رفتن هزینه طبخ نان در مقابل ثابت ماندن نرخ آن اعتراض کردند.
یزد - سهمیه جدید آرد به نانوایی های شهرستان یزد تخصیص داده شد
یزد - مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان گفت : ۱۱۰۰ واحد نانوایی در استان فعالیت دارند و ماهانه ۱۰ هزار تن آرد یارانه‌ای بین آنان توزیع می شود
آسیانیوز ایران هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
سجاد
۱۴۰۲/۰۱/۱۲
5
0
1

ممنونم،،،منظورنویسنده اینه که کل مبلغ فروش هرکیسه ارد،بعدازحذف مبلغ ارد،کمتراز200هزارباقی میمونه،که بایدازان ،هزینه کارگر،بیمه،اجاره،قبوض و...هم کم بشه

جعفر پوردهقان
۱۴۰۲/۰۱/۱۳
5
0
1

باعرض سلام از اینکه فرصتی ایجاد شده تا نانوایان مظلوم هم حرفشان شنیده شود متشکر و خوشحالم. من با نظر دلسوزانه همکار عزیزم سجاد که به مصلحت کشورمان نیز هست موافقم .معلومه که ایشان لیاقت نمایندگی نانوایان کشور را داراست. فقط میخواستم به یکی از دلایلی که کلمه مظلوم را به کار بردم بپردازم .وآن اینکه واقعاً اندازه فشار نظارتی وحکومتی که روی نانوایان قراردارد ،حتی نصفش روی هیچ یک از اصناف وجود ندارند. واین پدیده حس تبعیض را در بین نانوایان به وجود آورده است. سپاس فراوان

نقد علی
۱۴۰۲/۰۱/۱۳
0
0
1

۱_ دروووووووود ، حرفهای این متصدی نانوا کاملا درسته ، حرفهای دیگر نانواها : ۲_ نانوایان عزیز دولت با چه زبونی بگه اقا جمع کنید تغییر شغل بدین دیگه باید مسوولین با چه زبونی به شما بگن که کار شما درامد شما و مشکلات شما برای کسی مهم نیست مهم نیست بابا شما اگر بمیرید هم برای کسی مهم نیست یا کارگر های که توی این همه بدبختی با مزد کم کار میکنن بابا برای اون مدیر و مسئولین که حقوق چهل پنجاه میلیونی میگیره مهم نیست که یک شاطر روزی دویست تومان مزدش مهم نیست باید مسوولین با چه زبونی بفهمونن که براشون اصلا مهم نیست که نانوا چه بدبختی میکشه ۳_ سیستم نانوایی های ایران که همه برای دولت کار میکنیم مثل سیستم کمونیستی شوروی سابق است که همه برای دولت کار میکردند البته اینجا بدتر هم است چون اونجا همه سرمایه ساخت و ساز کارگاه ها نیز دولت پرداخت می‌کرد ولی در اینجا هر نانوایی حداقل یک میلیارد برای نانوایی سرمایه گذاری کرده ولی باز هم برای دولت کار میکند،

من
۱۴۰۲/۰۱/۱۳
1
0
0

نظر دادن به افراد کارگروه احمق و نابالغ که هیچ چیز از نان و نانوا و آرد و پخت و دیگر مشکلات روز مره نانوایان درک نمی‌کنند و خودشون را به نفهمی میزنند . چه فایده داره که نظر بدی.. نظر هم که بدی . همه رسانه ها مال خودشون شده و هر چه باب دلشون باشه براشون مینویسند و پخش میکنند .. از جمله تو ایی که از من نظر خواستی . جرأت نداری نوشته های بحق مردم پخش کنی .. و در کل جواب ابلهان خاموشی است.

حسین
۱۴۰۲/۰۱/۱۳
0
0
0

این متن نوشته یک نانوا نیست یک اقتصاد دان از خودشون بنام نانوا نوشته که حرف حق زده منتظر افزایش قیمت نان باشید

احمد
۱۴۰۲/۰۱/۱۳
0
0
0

سلام من نانوا میدانم هدف دولت از این همه فشار و کنترل بی حد و حصر نانوا فقط برای نابودی این کار سنتی هست،کارگر نانوایی ها بخواهند عیدی و حقوق روزهای تعطیلی رو دریافت کنند حتی یه دونه نانوایی وجود نخواهد داشت!!

حسین نانوا
۱۴۰۲/۰۱/۱۳
0
0
1

سلام.به خدای احد واحد تمام گفته این همکار درست هست ما شرمنده کارگران شریف نانوایی مردم و زن وبچه خودمان هستیم از فروردین۲۷ درصد حقوق و حق بیمه و ....رفت بالا چطور جوابگو بشیم .کاری کنید

ناشناس
۱۴۰۲/۰۱/۱۳
0
0
0

حقیقت این است که با جمعیت کنونی و سبک زندگی امروزی نانوایی سنتی از لحاظ بهداشت و تغذیه سالم برای مردم ناکارآمد و برای نانوا زیانبار است پیشنهاد من این است که بجای نانوایی های کوچک کارخانه های تولید نان کوچکی داشته باشیم که تنها تفاوت آن با یک کارخانه بزرگ به غیر کوچکی نداشتن قسمت بسته بندی باشد و جواز تاسیس و کار در این واحد های تولیدی نان فقط به تحصیل کردگان دانشکده های تغذیه داده شود

مهدی عزیزی
۱۴۰۲/۰۱/۱۳
0
0
0

آقا اگه نون گرون بشه جیب صاحب مغازه ها پر میشه بیچاره اجاره دار چیکار کنه به نظر من دولت باید خودش کرایه مغازه رو تعیین کنه به مستاجر فشار نیاد مجبور نشه چونه رو کم بگیره آقایان مسعول فقط خودتون کرایه مغازه رو تعیین کنید نه صاحب مغازه بیاد 15ملیون بزاره رو کرایه ،😤😤😤😤😤😤

خاک بر سر شاطر
۱۴۰۲/۰۱/۱۳
0
0
0

ای نونوای دروغگو،شما همتون اینهو وطن فروشها هستین،این جوابیه که نه با زبان بلکه با رفتار مسعولین از بازرس جزع تا تعزیرات و فرمانداری و فکر میکنم تا خود رییس جمهور به ما نانوایان هستش ،الان یکسال ناراحتی اعصاب گرفتم وبه خاطر تصمیمات آقایان خانه نشین شدم،هرکس حرف ما رو قبول نمیکنه کاری نداره بیاد با حقوق سه سال پیش زندگی کنه بعد در مورد کار ما تصمیم بگیره نه الان که عرق رو پیشونیشون هم نمیشینه ما رو دزد در میاره

محمد
۱۴۰۲/۰۱/۱۳
0
0
1

باسلام.من یک نانوای بدبخت باسه فرزند ومستاجرهستم اگرزمان رژیم گذشته چنین ظلمی درحق ما میشد به خدا قسم مسئولین مربوطه را هرکدامشان دسترسی داشتم خرخره اش رامیجویدم.آخه مگرمیشودبادخل ششصد تومن حق چهارنفرکارگررا پرداخت کرد؟؟؟؟؟؟آرد.سوخت.تامین ونگهداری مغازه.اجاره.بیمه ووووو...چطورتامین کنیم.ازخدا بترسید ظلم نکنید.ماو خانواده مارا به خاک سیاه نشاندید.مگرمیشود با صدوپنجاه زندگی را اداره کرد.

حسنی
۱۴۰۲/۰۱/۱۳
0
0
0

دیگه خسته شدم صاحبکار شابنه روزی از ما کار میکشه بخاطر گرفتن سهمیه ،شب روز نداریم اینکه نشد زندگی

مهدی
۱۴۰۲/۰۱/۱۳
5
0
1

حرف حق هست،منم نانوا هستم،دقیفا هر روز هزار بار میمیرم و زنده میشم،تمام سرمایه ام یه نانوایی هست و خودمم دارم کار میکنم باز هم نمیشه

سعید
۱۴۰۲/۰۱/۱۳
0
0
1

من واقعا موافقم.درحال حاظر شغل نوانوایی هیچ توجیه اقتصادی واسه کسی که بخواهد بعنوان یه شغل درآمدزایی باشه رو نداره بقول معروف بخور و نمیر ‌نه آسایش روحی و روانی داری نه مرخصی تعطیلات درستی نه آسایشی سختی کارم که نداره هزینه های کاذبش که موارد مصرفی خمیرمایه نمک آب .برق گاز .مزدکارگر.بیمه کارگر که این هزینه های مصرفی چندین برابر از سود فروش و کارکرد ماهانه یک نانوائی کم بشه ته کاسه هیچی دیگه نیست که باید لیسش زد این واسه کسی که صاحب نانوایی باشه .فقط نمیره بدبخت اون کسی که اجاره کننده باشه که باید کاسه گدایی دست بگیره ***به والله دزدی حلاله در این شغل نان رو ۵۰تومن میکشن روش اونطرف هزینه هارو ۱۸۰درجه میکنن بجاش هزینه های کمر شکن رو تحمیل میکنیداصلاح کنید با کل ارگانهای مربوطه از بهداشت. تعزیرات .جهاد کشاورزی .صنعت و معدن .صنف .مردم جوابگو بودشدیدترین نظارت و بازرسی هارو داره فقط کافیه یه چانه خمیر ۲گرم کم باشه شدیدترین جریمه .پلمپ اعمال میشه.تعزیرات جریمه کردن رو میشناسه .صنف پول ماهانه و سالیانه شو می‌شناسه .نتونی پول بیمه رو بدی فقط ۱روز دیر کنه ۲میلیون جریمه میشی.

مهرداد
۱۴۰۲/۰۱/۱۳
0
0
1

آخه تا به کِی ؟؟!! تا کِی باید این چرخه معیوب ادامه یابد؟؟!! دوران قبل از انقلاب کِی چنین چیزهایی بود؟؟!! نه تخلفی ، نا تقلبی ، نه گران‌فروشی، نه بازرسی و نه .... اما از زمان جمهوری اسلامی اینهمه دزدی ، گرانی ،تورم ،اختلاس ،تبعیض و ... آخه تا کِی ؟؟!! امان زمان هم که نیااامد !!!

جعفر کاملی
۱۴۰۲/۰۱/۱۳
0
0
1

با سلام بنده هم یک نانوابابیست سال سابقه .با بهترین کیفیت در شمال ایران هستم وبا جرات میگویم بهترین نان بربری در ایران را تولید میکنم والان ۵سال با تغییر ماشین آلات نانوایی و هزینه سنگین صد میلیون سال 97. ضایعات نان بربری به صفر رسانده واگر و البته اگر آرد داشته باشم ازکل شهر و روستا مشتری دارم.درحالیکه بیشترین سنگ اندازی را از طرف مسولین داشته و دارم وقتی تا پایتخت هم رفته ولی نتیجه ای نگرفته ام .وصدها بار نامه نگاری به فرمانداری غله .و غله استان و اتحادیه انجام داده و تنها جوابم هیچ بوده وحاضر به هر نوع راستی آزمایی هستم والان با چهار کارگر مجبورم با نصف ظرفیت که همش ضررهست ادامه دهم یا نصف ماه را تعطیل باشم اگر کسی خواست به این مشکل بنده ورزانه بالای ۵۰۰نفر مشتری رسیدگی کند بسم الله

مسعود
۱۴۰۲/۰۱/۱۴
0
0
0

باسلام. ما متاسفانه با یک دولت کم سواد و هیجان طلب روبرو هستیم که مسایل را تک بعدی و تک عاملی می دید و حقیقتا هم غافلگیر شده چون فکر نمیکرد تحقق وعده ها اینقدر دشوار باشه. مساله نان و آرد هم یکی از دهها مساله جاری مملکت است که ایشان به قدر کفایت توضیح دادند خلافها و دور زدنها را. ما که تمام زندگیمان به عنوان کارخانه دار محصولات وابسته به آرد است هم مشکلات خودمان را داریم و کسب روزی حلال بسیار دشوار شده است. این دولت یا مشاورین ناآگاه یا مغرض دارد که البته در بدنه کنونی هر دو وجود دارند و بدلیل آنکه مطمئن هستند که دربست تا آخر عمر دولت حاضر هستند، و النهایه به دلیل ساده دل بودن دولت توانایی مجاب کردن و باز شدن مسیر سوء استفاده و رانت و اتلاف یارانه را می یابند. رییس دولت نیت خوب داشتن کافی نبود و نیست. لطفا بیدار شوید و هشیار باشید و پیش از اقناع توسط تیم مشاورین ظاهر الصلاحتان با اقتصاددانان، صاحبان حرفه ها، نخبگان متعهد که خارج از تیم خودتان باشند گفتگو و مشورت کنید.هرکس مطمئن به جای خودش باشد فساد و رانت اولین القاء شبطانی است که بذهنش خطور میکند. والله العالم.

مجید
۱۴۰۲/۰۱/۱۴
0
0
1

خدا قوت، ای کاش آرد ونان آزاد میشد

محمد
۱۴۰۲/۰۱/۱۴
0
0
0

نان سه هزار تومان چه قدر سود داره دوساله نرخ ندادن

ابوالفضل
۱۴۰۲/۰۱/۱۴
5
0
1

والله که این نانوای باشرف حذف حق زده واز طرف همه ما نانوایان بی پشت پناه صحبت کرده ،خدا می داند با توجه به بالا رفتن مزد کارگر و هزینه گزاف حمل آرد و بیمه و اجاره های دقیقا سه برابر شده امسال و قبوض آب برق گاز و قیمت گران سبوس بازرسی ها و جریمه های ده برابری تعذیرات که الان انجام میشه به خدا که ما از جیب خودمان هم میگذاریم تا مغازه روبچرخونیم الان هر عدد نان برای ما 1280تومن در میاد ،که هنوز با نرخ سال گذشته داریم میفروشیم،ببینید خودتان همه نانوایی ها مغازه و جواز برای فروش گذاشتن،این سند حرف دل من همکاری محترم من شما رو بخدا یه فکری به حال ما بکنید. من خودم از 15روز قبل عید که کارگرانم به علت گلایه کمی مزد ترک کار کردن لباس کار تنم و بدون هیچ استراحت تفریحی تمام این مدت سر کار بودم اما بکنفری دیگه با این همه ضرر چقدر توان ادامه دارم ،برای همین آگهی کردم برای فروش مغازه که اونم الان با این وضعیت هیچ کس حاضر به خرید و ادامه شغلی نیست که واقعا بیگاری و درآمدی که نداره هیچ کلی هم ضرر زیان داره

مودب
۱۴۰۲/۰۱/۱۴
5
0
0

والله که این نانوای باشرف حذف حق زده واز طرف همه ما نانوایان بی پشت پناه صحبت کرده ،خدا می داند با توجه به بالا رفتن مزد کارگر و هزینه گزاف حمل آرد و بیمه و اجاره های دقیقا سه برابر شده امسال و قبوض آب برق گاز و قیمت گران سبوس بازرسی ها و جریمه های ده برابری تعذیرات که الان انجام میشه به خدا که ما از جیب خودمان هم میگذاریم تا مغازه روبچرخونیم الان هر عدد نان برای ما 1280تومن در میاد ،که هنوز با نرخ سال گذشته داریم میفروشیم،ببینید خودتان همه نانوایی ها مغازه و جواز برای فروش گذاشتن،این سند حرف دل من همکاری محترم من شما رو بخدا یه فکری به حال ما بکنید. من خودم از 15روز قبل عید که کارگرانم به علت گلایه کمی مزد ترک کار کردن لباس کار تنم و بدون هیچ استراحت تفریحی تمام این مدت سر کار بودم اما بکنفری دیگه با این همه ضرر چقدر توان ادامه دارم ،برای همین آگهی کردم برای فروش مغازه که اونم الان با این وضعیت هیچ کس حاضر به خرید و ادامه شغلی نیست که واقعا بیگاری و درآمدی که نداره هیچ کلی هم ضرر زیان داره

بارانی
۱۴۰۲/۰۱/۱۴
0
0
1

با سلام همکاران عزیز نانوا ،ای بنده خدا ک نانوا بود حقیقت میگه واقعا اگر هر کی نانوایی داره باید متوجه بشه من ک فروختم دیگه هیچ فکری ندارم امروز بیمه فردا آرد بعدش خمیر مایه همی جور ب ترتیب مگه نانوا و شاگرد نانوا شدن برده مردم با هم باشین از حق خودتون دفاع کنید سالی ک گذشت سه بار نرخ دادن ب آش و حلیم و ،،،،،،در جریان هستین همتون چون هر نانوایی بالاخره کنارش آشم میفروشن ،با این ک میدونستیم ولی حرفی نزدیم والا دیگه تا کی کارگر بدبخت بخواد ب کارفرما بگه وقتی درآمد نیس از کجا بیاره راست میگه با ای سیستمی ک‌دادن چجوری همشم زیر نظری

ادریس خالدی
۱۴۰۲/۰۱/۱۴
0
0
1

خداوکیلی این بنده خدا راست میگه این تورم این گرونی جوابگو نیست یه نونوا با نرخ تعیین شده دولت چقدر درآمد داره یه حساب سر انگشتی یکی از دوستام نون سنگک داره خوب 4لنگه چهل کیلویی تو کارتخوانش برای گذاشتن 450عدد نون شما بگید 500حالا نرخ دولت 2400تومان برای تعیین کرده میشه یک میلیون و دویست هزار تومان حالا تو این فاصله کمتر از شش ماه خمیر مایه 700هزاری شده یک میلیون و پانصد هزار تومان هر ماه کم کم 20کیلو لازم داره هر روز دوکارگر داره شاطر با آب بیمه وغیره خودتون بدون قضاوت کردن حساب کنید این بنده خدا چقدر درآمد داره کل دخلش یک میلیون دویست تومان حالا قضاوت کنید

مهدی فتحی مرادلو
۱۴۰۲/۰۱/۱۴
0
0
1

باسلام. تمام حرف های این دوست یا همکارمون کاملا صحیح بود از شما نانوای محترم بسیار تشکر میکنم. و عرض کنم خدمت شما ک تا نان سنتی هم مانند نان فانتزی تک نرخی و رقابتی نشود این مشکلات حل نخواهد شد هم آرد و هم نان باید تک نرخی شود باتشکر

احسان
۱۴۰۲/۰۱/۱۵
0
0
1

سلام من متصدی نانوا هستم از نظر دوست و همکار عزیزمان بسیار سپاسگزارم ، مسئولین محترم یه زحمت بکشید درآمد پخت یک کیسه آرد رو با همکاری یک نانوایی باتجربه کارشناسی و آنالیز کنند ببینند واقعا آیا این درآمد منهای هزینه ها با توجه به تورم و قیمت سه سال پیش جوابگو هست یا نه الحمدلله همه تون که سواد دارین و کار سختی نیست

شاطر هادی
۱۴۰۲/۰۱/۱۵
5
0
0

عالیه اگر رسیدگی بشه

بی تو
۱۴۰۲/۰۱/۱۵
0
0
0

این ۳۰ درصد هم صاحب مغازه بر میداره برای خوش برای مستجر هیچی نمیمونه در حالی که حق کارگره مستجر هزینه های دیگه هستش

ستارحان
۱۴۰۲/۰۱/۱۵
0
0
0

نانوایان بیچاره این ملت ارزش خدمت ندارن

کریم
۱۴۰۲/۰۱/۱۶
4
0
0

لطفا به داد کارگران نانوایی برسید در آخرین روزهای هرسال جلسه هایی مبنی بر افزایش حقوق اعم از کارمندان و کارگران تصمیماتی اتخاذ میگردد دریغ ازکارگران نانوایی دریک شهرستان با جمعیت ۱۰۰ هزاری نفری حداقل ۱۵۰ تا نانوایی هست و با حداقل کارگر ۲ نفر ۳۰۰ کارگر مشغول می باشد و اگر کل کشور را با این معادله در نظر بگیریم تقریبا ۲۴۰۰۰۰ هزار نفر در نانوایی های کل کشور مشغول کار می باشندو به اضافه صاحبان مغازه که نصف این جمع میشود یعنی ۳۶۰۰۰۰هزار نفر یا به عبارتی ۳۶۰۰۰۰ خانوار که از راه نانوایی امرار معاش میکنند. و هیچ وقت در پایان سالی برای حقوق این قشر تصمیمی اتخاذ نشده و کارگران نانوایی با این ابر تورم در فلاکت واقعی زیر خط خط فقــــــر کمرشان میشکند.

یوسفی
۱۴۰۲/۰۱/۱۶
0
0
0

جزو دزد ترین جماعت روزگار ما این قشر نانوایان هستند. دولت قصد دارد نان که پایه رزق مردم است ارزان به دست کل مردم برساند. بیان کرده آرد گران قیمت را به نانوایان سنتی ارزان میدهد. بابت هر عدد نان که بفروشند دولت تفاوت قیمت را به حساب آنها پرداخت میکند. اما این جماعت دزد در روز روشن جلوی چشم مردم انواع دزدی ها را میکنند باز اینجا مظلوم نمایی میکنند. اگر نان ارزان است که البته نیست اما بر فرض ارزان بودن آیا شما نانوایان از جیب خود به مردم نان می‌دهید!؟ دولت آرد ارزان را میدهد باقی تفاوت هزینه نان را هم به ازای هر عدد نان از طریق دستگاه هوشمند به حسابتان واریز میکند ، منت چی رو سر کی می‌گذارید!؟ اما انواع مختلف دزدی را از حد گذرانده اید. سر خود قیمت نان را گران و دو سه برابر قیمت میکنید، اگر نان را گران نکنید وزن نان را کم میکنید ، مردم را مجبور میکنید به بهانه کنجدی که خدا شما را سر این کنجد لعنت کند اجبارا کنجدی بخرند و به اسم کنجد چند هزار تومان روی قیمت نان میگذارید ، یک کیسه پلاستیک را که همه جا از میوه فروشی تا هر جا جزو فروش حساب نمیکنند قیمت بالا میفروشید ، و انواع دزدی ....

شاطر
۱۴۰۲/۰۱/۱۷
0
0
0

واقعا فک میکنید مسئولین مربوطه یا تصمیم گیرنده ها حرف نونوا واسشون مهمه زهی خیال باطل دیوار نونوا کوتاه ست فقط زورشون به ما رسیده وگرنه برن جلوی بقیه گرونی ها رو بگیرن فقط گیر دادن به نون که چی قوت غالب مردمه انگار مردم نون خالی میخورن

رسول
۱۴۰۲/۰۱/۱۸
0
0
0

سلام به مسولان عزیزی که گوش شنوا وچشم بینا ندارن. نانوایان شهراردبیل بدبخترین نانواها تو کل کشور هستن.که قیمتهاشون خنده دار ترین قیمتهاست.قیمت نون لواش که بنده کارمیکنم با دوتا کارگر اجاره مغازه هزینه هاااااا ۲۵۰ تک تومنی هست وجالبه هر روز یه مدل میان گیر میدن که چی وزن چونه چرا کمه واقعااا یعنی چی؟میخواین چیو ثابت کنین؟گفتین سهمیه ها شناور میشه براکل یک ماهم که کارکردم تشویقی درنطر گرفتن فقط وفقط برای یک ماهم ۴۰ کیلو ارد یه بسته خنده دار نیست؟ایا تنبیه کردنی هم اینجوری عمل میکنید؟ لعنت به کسانی که باعث شدن منه نانوا حتی دزدی هم میکنم نمبتونم زندگی عادی داسته باشم .ورودی هرسیستمی درست نباشه خروجیش به زورررر درست درنمیاد .خروجی پروسه نان نانوا هست ورودی سیستم نان گندم باکیفیت ارد باکیفیت قیمت مناسب که بتونه هزینه های نانواروپوشش بده ووو بعد بیاین از نانوا کار درست رو درخواست کنید هیچیتون درست نیست گه هیج هرروز یه بلا سرمون میاریدتاکی تاکجا اسم نانوا تورسانه های ملی دزد خطابخواهد شد؟کجا دیدید تو تلوزیون نانوایی رو تشویق کنن؟فقط فقط فقط جریمه گرفتیم کشتیم بستیم ریختیم ....لعنت خدا به مسبب


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید